Rodzaje opon i analiza ich wyeksploatowania

Opony mają limitowany czas eksploatacji. Należałoby mieć pojęcie jak rozpoznać czy opona nadaję się jeszcze do jazdy i nie zagraża naszemu bezpieczeństwu. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji, gdy wielkość bieżnika uzyskuje wartość jednego oraz sześć dziesiątej milimetra. Zazwyczaj wiadomość ta umieszczone jest na oponie, gdyż co poniektóre modele mogą mieć inne wartości. Z pewnością opony terenowe nie nadają się również do użytkowania, gdy dostrzegalne są na niej uszkodzenia. Także i stare artykuły nie powinny być już stosowane. 

Pomimo posiadania bieżnika w dobrym stanie, upływ czasu przekształca strukturę ogumienia. W skutku tego opona ma prawo być już kłopotliwa w czasie użycia. W teorii opona jest nowa kiedy nie przekracza trzech lat. W praktyce niemniej jednak w autach używa się ogumienia nie przekraczającego dziesięciu lat od daty produkcji. Innymi szczegółami jakie wykluczają dalsze użytkowanie ogumienia jest odklejenie się bieżnika, plamy wewnątrz opon czy deformacja drutówki. Warto niemniej jednak nie dokonywać oceny osobiście i zwrócić się z tym do warsztatu samochodowego.

Poziom zużycia bieżnika a bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu

Szkodliwy stan bieżnika każdy kierowca na pewno zauważy w trakcie jazdy w ciężkich warunkach atmosferycznych. Gdy nawierzchnia jest mokra czy też oblodzona, powierzchnia koła stykająca się z podłożem reaguje o dużo gorzej niż w przypadku gdy jest to opona prekursorska bez uszkodzeń. Im większe jest starcie bieżnika, tym niższa przyczepność opony. Płytka struktura ma o dużo więcej kłopotów z odprowadzaniem wody, co w połączeniu z prędką jazdą czy też słabymi umiejętnościami kierowcy, stwarza niebezpieczeństwo wystąpienia poślizgu. Jedynie głęboki bieżnik umie prędko osuszać opony oraz zapobiec potencjalnym utrudnieniom. 

Są różnorodne stopnie zużycia opon. Na ogół napotykane, polega na równomiernym zużyciu bieżnika na całej powierzchni. Takie ubytki jest też najswobodniej zauważyć, niż gdy ma to miejsce w wypadku niesymetrycznego ścierania. W owym czasie jedna cząstka bieżnika zużywa się szybciej, co również nie jest wartościowe dla bezpiecznej jazdy. Ostatnim rodzajem, jest zużycie okrągłe. Zachodzi ono wówczas kiedy w centralnej części bieżnik jest wyższy aniżeli na barkach ogumienia.

Podsumowanie – sprawdzaj opony!

Opony trzeba traktować jak każdy zakupiony w sklepie artykuł. Jeżeli dostrzegalne są na nich jakieś deformacje czy też defekty fabryczne, należy zareklamować je w miejscu zakupu. Nie zauważenie ich oraz dalsze eksploatowanie nie jest wskazane. Bywa także że po zakupie ogumienie wygląda solidnie, i tak jak przedstawia je producent. Nie jest to jednakże gwarancją nie wybrakowanego towaru. W trakcie jazdy opony mogą ulec odkształceniu lub pojawić się na nich wypukłości. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *